18.5.2017 14.00

Teollisuusliitto ry on perustettu

Teollisuusliitto ry syntyi keskiviikkona 17. toukokuuta illalla, kun Metalliliiton ylimääräinen liittokokous päätti muuttaa liiton nimen Teollisuusliitto ry:ksi ja hyväksyi liitolle uudet säännöt. Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

Kaksi päivää kestänyt ylimääräinen liittokokous hyväksyi myös päätöksen liiton ammattiosastojen mallisäännöistä sekä uuden liiton vaali- ja äänestysjärjestyksen.

Liittofuusiohankkeessa mukana olevat Puuliitto ja TEAM lakkauttavat liittojensa toiminnan kuluvan vuoden lopussa. Liittojen ammattiosastot hakevat Teollisuusliiton jäsenyyttä lokakuun loppuun mennessä, ja uuden liiton ensimmäinen liittokokous järjestetään 28.–30.11. Tampere-talossa, jolloin liiton hallintoon valitaan edustajat kaikista kolmesta liitosta.

Toisena kokouspäivänä eli torstaina 18. toukokuuta liittokokous valitsi väliaikaisen hallinnon, joka toimii ensimmäiseen liittokokoukseen saakka. Teollisuusliiton puheenjohtajaksi valittiin Riku Aalto ja liiton ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Turja Lehtonen. Teollisuusliiton valtuuston puheenjohtajaksi puolivuotiskaudelle valittiin Jyrki Levonen. Valtuuston varapuheenjohtajiksi valittiin Aimo LahtinenReija Mettovaara ja Jarkko Jokinen. Valitut henkilöt ovat kaikki Metalliliitto-taustaisia.

Purkautuvien liittojen valtuustot ovat tehneet esityksensä henkilövalinnoista liittokokoukselle. TEAMin valtuusto on asettanut ehdokkaakseen Teollisuusliiton toiseksi varapuheenjohtajaksi Heli Puuran. Puuliiton valtuusto esittää Teollisuusliiton kolmanneksi varapuheenjohtajaksi Puuliiton puheenjohtajana tähän asti toiminutta Jari Nilosaarta.

Samaan aikaan koolla ollut Metallityöväen Työttömyyskassan ylimääräinen edustajiston kokous hyväksyi sulautumissopimuksen Teollisuusalojen ja Puualojen työttömyyskassojen kanssa. Edustajisto valitsi tulevalle kassalle hallinnon jäsenet. Hallinto aloittaa työnsä kassojen sulautuessa 1.1.2018.

Työttömyyskassalla tulee olemaan yhdeksänjäseninen hallitus, johon valittiin puheenjohtajaksi Hannu Siltala TEAMista ja varapuheenjohtajaksi Kari Helenius Metalliliitosta. Jäseniksi valittiin Pasi Kallio, Olli-Pekka Kristiansson, Mika Laaksonen, Irma Salo, Tellervo Sirviö, Lars Pekkanen sekä Puuliitosta Marjut Loikkanen.

Työttömyyskassan valtuustoon valittiin puheenjohtajaksi Jarmo Markkanen TEAMista, varapuheenjohtajiksi Jani Väisänen, Jyrki Levonen sekä puuliittolainen Anne Baltzar. Varsinaisia jäseniä valittiin puheenjohtajien lisäksi 28.

Jatkossa valinnat työttömyyskassan hallintoon tehdään viiden vuoden välein edustajiston kokouksessa. Edustajisto valitaan vaaleilla seuraavan kerran vuonna 2023. Työttömyyskassan edustajisto ei kokoonnu Teollisuusliiton liittokokouksen yhteydessä marraskuussa 2017. Työttömyyskassan nykyinen hallitus ja valtuusto jatkavat vuoden loppuun saakka.