13.2.2017 9.00

Nuoret jäsenet haluavat Teollisuusliiton toteutuvan

Puuliiton, Metalliliiton ja TEAM-liiton nuoret jäsenet lähettävät näiden liittojen päättäjille voimakkaan viestin Teollisuusliiton tarpeellisuudesta: nuoret tahtovat uuden Teollisuusliiton ja kokevat sen olevan merkittävin työntekijöiden edunvalvontaa parantava hanke lähihistoriassa.

Työntekijöiden edunvalvonta on aina ollut niin vahvaa kuin alan työntekijöiden tahto parantaa ja viedä eteenpäin omia työ- ja palkkaehtojaan. 1900-luvun alussa palkka ei riittänyt elämiseen, työ vei suurimman osan päivästä ja yhteiskunnan linjasta päätti pieni omistava luokka, koska äänioikeus oli sidottu varallisuuteen.

Keski-Euroopasta tulleiden työntekijöiden mukana levisi mullistava ajatus ammatillisesta järjestäytymisestä, mikä juurtui teollisuuden työntekijöihin nopeasti. Työntekijät ymmärsivät, että pitää järjestäytyä, jotta työväen asemaa voitiin parantaa.

Teollisuuden työntekijät ovat viitoittaneet tietä työntekijöiden etujen kehityksessä. Joukkovoimalla on saatu aikaan merkittäviä parannuksia työehtoihin ja yhteiskunnallisella päätöksenteolla on osallistuttu hyvinvointiyhteiskunnan luomiseen, joka on taannut kaikille esimerkiksi maksuttoman koulutuksen ja kaikkien saavutettavat sosiaali- ja terveyspalvelut.

Voimamme kumpuaa järjestäytyneistä työntekijöistä ja heidän yhteistoiminnastaan. Iso joukko jäseniä tarkoittaa suurempaa neuvotteluvoimaa. Työnantajat ovat tämän ymmärtäneet ja he ovat 2000-luvulla muodostaneet suurempia kokonaisuuksia parantaakseen omaa edunvalvontaansa. Teollisuuden työntekijät ovat tässä kehityksessä ”lähtötelineissä”.

Puu-, Metalli- ja TEAM-liitto ovat aloittaneet selvityksen liittojen yhdistämisestä. Edellä mainittujen liittojen nuoret jäsenet lähettävät näiden liittojen päättäjille voimakkaan viestin Teollisuusliiton tarpeellisuudesta. Kyse on paremmasta edunvalvonnasta, jota työntekijät tarvitsevat ajassa, jossa oikeistovoimat pyrkivät heikentämään työntekijöiden ja työttömien etuja.

Liittofuusio ei saa jumittua intressiryhmien etuihin tai nurkkakuntaiseen ajatteluun. On katsottava rohkeasti eteenpäin, tavoiteltava työväestölle parempia oloja ja kehitettävä yhteiskuntaa suuntaan, joka haluaa pitää kaikista huolta.

Nuoret tahtovat uuden Teollisuusliiton ja kokevat sen olevan merkittävin työntekijöiden edunvalvontaa parantava hanke lähihistoriassa.

Petteri Männistö
Metalliliiton nuorisotoimikunnan puheenjohtaja