17.7.2017 18.31

Liittokohtainen neuvotteleminen sopii metsäkonealan työntekijöille

Metsäkonealan perinteinen valtakunnallinen kokous pidettiin tänä vuonna 15.7. Imatran kylpylässä. Järjestäjinä toimivat poikkeuksellisesti puutavaraterminaalien työntekijät tukenaan Puuliiton Lappeenrannan puualan ammattiosasto 36. Tapahtumaan osallistui perheineen yli sata alan ammattilaista ympäri Suomen.

Kokousväen keskuudessa vallitsi pitkästä aikaa toivon kipinä paremmasta tulevaisuudesta; Äänekosken biotuotetehtaan toiminnan käynnistyminen kuluvana kesänä lisää pyöreän puun käyttöä yli 5,5 miljoonaa kuutiometriä vuodessa. Sen seurauksena puutavaraterminaalien työntekijöiden määrä tulee kasvamaan. Tehtaan käynnistyminen tasoittaa myös metsäkonealan ei-toivottua kausiluonteisuutta.

Metsäteollisuuden puolella on jo pitkään oltu huolissaan alan työvoiman riittävyydestä. Työntekijäpuolen osalta huolestuneita oltiin enemmänkin siitä, että lakeja ja sopimuksia rikkovien työnantajien määrä on ollut alalla viime vuosina kasvussa.

Uuden Teollisuusliiton syntyminen Puuliiton, Team Teollisuusalojen ammattiliiton ja Metalliliiton fuusion tuloksena on kaikkien metsäkonealalla ja puutavaraterminaaleissa työskentelevien mieleen.
– Todella hyviä uutisia ay-rintamalta. Yhteen hiileen puhaltamalla ja rakentavasti neuvottelemalla olemme mukana luomassa edellytykset vahvalle talouskasvulle, totesi kokousväki yksimielisesti.

Tulevista palkkaneuvotteluista metsäkonealan ja puutavaraterminaalien työntekijät olivat myös yhtä mieltä.
– Seitsemän vuoden vastaantulo keskitetyissä palkkaratkaisuissa saa riittää. Liittokohtaiset metsäkonealan palkkaneuvottelut vuoden 2018 alussa ovat kaikkien metsäkonealalla ja puutavaraterminaaleissa ahertavien työntekijöiden yhteinen toive.
– Teollisuusliiton tulevat avaukset palkkamallista on otettava työnantajaleirissä vakavasti vastaan. Vientiteollisuuden palkkakehityksellä tulee olemaan merkittävä asema tulevaisuuden työehtosopimuksien palkankorotustasoa määriteltäessä.