17.2.2017 14.10

Liittofuusiolle vihreää valoa hallituksilta

Kolmen SAK:laisen teollisuusliiton hallitukset ovat tänään hyväksyneet projektihallituksen esityksen uudeksi liitoksi. Lopulliset päätökset asiasta tehdään toukokuussa Metalliliiton liittokokouksessa ja Puuliiton valtuustossa. TEAMin valtuusto kokoontuu asiassa kolme kertaa.

Päätös fuusioon osallistumisesta syntyi kaikissa kolmessa liitossa yksimielisesti.

Metallityöväen Liitto, TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto sekä Puuliitto ovat vahvoja teollisuusliittoja, joiden edustamien alojen osuus Suomen viennistä on noin 75 prosenttia. Kova kansainvälinen kilpailu yhdessä pitkän talouden taantuman kanssa on kuitenkin tuonut aloille isoja rakennemuutoksia ja epävarmuutta sekä työttömyyttä.

Lisäksi muutokset työnantajajärjestöissä ja –politiikassa ovat lisänneet tarvetta voimakkaaseen ja yhtenäiseen edunvalvontaan ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Kaikki liitot ovat myös menettäneet jäseniä. Liitot päättivätkin pari vuotta sitten selvittää mahdollisuudet entistäkin vahvemman liittokokonaisuuden kokoamiseksi. Alussa fuusiohankkeessa oli mukana myös Paperiliitto, joka kuitenkin irtautui siitä viime joulukuussa.

Liittofuusiota valmistelleen projektihallituksen mukaan kolmen teollisuusliiton yhdistyminen tähtää ennen kaikkea tulevaisuuteen. Fuusiolla haetaan edunvalvonnan tehostamista ja teollisuusliittojen painoarvon kasvattamista niin sopimustoiminnassa kuin yhteiskunnallisessa vaikuttamisessakin.

Tavoitteena on vahva liitto ja työttömyyskassa, joka pystyy nykyistä paremmin vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin ja kehitystarpeisiin.

Uuden teollisuusliiton ensimmäinen liittokokous pidetään marraskuussa 2017. Silloin valitaan muun muassa liiton hallinto vuosiksi 2017–2023. Uuden liiton jäsenmäärä liiton aloittaessa on noin 230 000. Liitto lukeutuu näin ollen kolmen suurimman suomalaisen ammattiliiton joukkoon.