17.2.2017 13.00

EK:n irtisanomat keskusjärjestösopimukset neuvoteltava osaksi työehtosopimuksia

Puuliiton hallituksen mukaan Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n irtisanomat keskusjärjestösopimukset on neuvoteltava osaksi työehtosopimuksia Puuliiton kaikilla sopimusaloilla ennen kuin seuraavat palkka- ja työehtoneuvottelut voidaan varsinaisesti käynnistää.

Puuliiton hallitus pitää EK:n tekemää keskusjärjestösopimusten irtisanomispäätöstä vastuuttomana ja työmarkkinoiden ja yhteiskunnallisen kehityksen kannalta erittäin huolestuttavana. Kysymys herää esimerkiksi siitä, mikä on työnantajien todellinen tavoite paikallisen sopimisen suhteen, kun he sääntömuutosten nimissä lanseerattuna nyt yrittävät romuttaa luottamusmiesjärjestelmän? Laajemmin tarkasteltuna voidaan puolestaan kysyä, mitä vastuuta työnantajat kantavat talouskehityksestä, kun kasaavat orastavan talouskasvun tielle työmarkkinavetoisia ongelmia.

Puuliiton hallitus katsoi, että edellytykset vientivetoisen työmarkkinamallin valmistelulle ovat kadonneet toisaalta EK:n toiminnan seurauksena ja toisaalta siksi, että Metsäteollisuus on päättänyt jättää mallin valmistelut sikseen.

Puuliiton hallitusta kummastuttaa maan hallituksen hiljaisuus EK:n ja Metsäteollisuuden toiminnan suhteen. Eikö kiky-sopimusta kunnia-asianaan pitävä Sipilän hallitus koe tässä suhteessa minkäänlaista aihetta huoleen?