Teollisuusliitto ry

Puuliitto, Teollisuusalojen ammattiliitto TEAM ja Metalliliitto yhdistyvät yli 220 000 jäsenen suurliitoksi vuoden 2018 alusta lukien.

Lopulliset päätökset asiasta tehtiin 16.–17.5. Puuliiton valtuuston  ja työttömyyskassan edustajiston kokouksessa Original Sokos Hotel Vantaalla sekä 17.–18.5. Metallityöväen liiton ylimääräisessä liittokokouksessa Messukeskuksessa Helsingissä.

Ylimääräisessä liittokokouksessa hyväksyttiin esitys uudeksi teollisuusliitoksi sekä päätettiin liiton nimestä, liiton säännöistä, liiton ammattiosastojen mallisäännöistä ja liiton äänestys- ja vaalijärjestyksen perusperiaatteista. Liittokokous päätti myös liiton hallinnon valinnasta.

Teollisuusliitto ry perustettiin entisen Metallityöväen Liitto ry:n yritys- ja yhteisötunnukselle. Metallityöväen Liitto ry oli vastaanottava sääntönsä ja nimensä Teollisuusliitto ry:n säännöiksi muuttava yhdistys, johon purettavien TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ry:n ja Puuliitto ry:n ammattiosastot omilla päätöksillään liittyvät. Kaikki uudet ammattiosastot hyväksytään Teollisuusliitto ry:n jäseniksi sellaisenaan 31.10.2017 mennessä.
Esitys uudeksi liitoksi
Uuden liiton säännöt
Uudet liiton ammattiosaston säännöt

Alun perin myös mukana ollut Paperiliitto ilmoitti 22.12.2016 vetäytyvänsä fuusiohankkeesta.

Työttömyyskassat yhdistyvät niin, että Puualojen ja Teollisuusalojen työttömyyskassat sulautuvat Metallityöväen Työttömyyskassaan. Uuden kassan nimeksi tulee Teollisuuden työttömyyskassa. Työttömyyskassojen sulautumisesta päätettiin lopullisesti kassojen edustajiston kokouksissa 17.5.2017.
Esitys uudeksi työttömyyskassaksi

Industrifacket rf.

Utgående från intensionsavtalet, som förbunden godkänt, grundades Industrifacket rf med det före detta Metallarbetarförbundets rf:s företags- och organisationsnummer. Metallarbetarförbundet rf var mottagande förbund, vars stadgar och namn ändras till Industrifacket rf:s stadgar. TEAM Industribranschernas fackförbund rf och Träfacket rf upplöste sig som fackförbund och till dem hörande fackavdelningar ansluter sig till Industrifacket rf via egna beslut i fackavdelningarna. Alla nya fackavdelningar godkänns som sådana som medlemmar i Industrifacket rf per 31.10.2017.

Man genomförde Metallarbetarförbundet rf:s namn- och stadgeändringar på förbundets extraordinarie förbundskongress 17–18.5.2017. TEAM Industribranschernas fackförbund rf och Träfacket rf:s verkställande beslut gällande sammanslagningen fattades på förbundens fullmäktigemöten 17.5.2017.

Industrifacket rf och samtidigt det nya förbundets första gemensamma förbundskongress arrangeras 28–30.11.2017. Då väljs, enligt projektstyrelsens förslag, en förbundsledning för kongressperioden 2017– 2023, bestående av representanter från de nuvarande tre förbunden. Industrifackets rf:s första ordinarie förbundskongress äger rum 2023.

Förslag till nytt förbund
Förslag till ny arbetslöshetskassa