Puuliitto-Banneri-Re-marketing

Jäsenmaksut

Puuliiton jäsenmaksu vuonna 2016 ja 2017 on 1,7 prosenttia ennakonpidätyksen alaisesta tulosta. Se sisältää myös työttömyyskassan jäsenmaksun sekä ammattiosastoille palautettavan jäsenmaksuosuuden. Valtuusto päättää vuosittain jäsenmaksun suuruudesta ja siitä tiedotetaan liiton jäsenlehdessä.senmaksu. Valtuusto päättää vuosittain jäsenmaksun suuruudesta ja siitä tiedotetaan liiton jäsenlehdessä.

Mistä ja miten jäsenmaksu maksetaan

Liiton jäsenmaksu maksetaan kaikista ennakonpidätyksen alaisista palkkatuloista, lomarahasta ja lomakorvauksesta. Jäsenmaksu maksetaan myös osa-aikatyöstä ja työstä jota teet saadessasi soviteltua työttömyyspäivärahaa. Työttömyyskassa perii jäsenmaksun maksamistaan päivärahoista ja etuuksista. Jäsenmaksun voi maksaa itse tai työnantaja voi periä sen suoraan palkasta. Vaivattomin tapa on sopia jäsenmaksujen perimisestä työnantajan kanssa. Työnantaja voi aloittaa jäsenmaksujen perinnän vasta kun työntekijän kanssa on tehty kirjallinen ammattiyhdistysjäsenmaksujen perintäsopimus. Jäsenmaksuperinnän päättyessä on siitä hyvä tehdä myös kirjallinen ilmoitus liittoon.

Perintäsopimuksen voi tulostaa tästä. Täytä itse yläosa ja toimita se työpaikkasi palkanlaskijalle. Sieltä perintäsopimus lähetetään liiton jäsenrekisteriin.

Perintäsopimus- ja päättymisilmoituslomakkeita on saatavana myös työpaikkasi luottamusmieheltä, lähimmästä aluetoimistosta tai liiton keskustoimistosta. Maksaessasi itse jäsenmaksut, pyydä viitelista liiton jäsenrekisteristä.

Jäsenmaksutilit:

Helsingin OP Pankki

FI45 5541 2820 0052 14 OKOYFIHH

Nordea

FI89 1555 3000 1028 23 NDEAFIHH

Danske Bank

FI82 8000 1100 0590 22 DABAFIHH

Opiskelijan jäsenmaksu

Oppilasjäsenyys on maksuton. Mikäli olet täyttänyt 17 vuotta ja työskentelet opiskelun ohella tai kesätöissä, voit liittyä myös liiton ja työttömyyskassan maksavaksi jäseneksi. Tällöin voit, tietyin edellytyksin,  kartuttaa oikeutta ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen. Lisätietoja saat Puukassasta.

Pidä jäsenyytesi kunnossa

Mikäli jäsenmaksusi on maksamatta tai maksuvapautusaika ilmoittamatta, ota välittömästi yhteyttä liiton jäsenrekisteriin. Sovimme kanssasi, miten jäsenmaksut ja jäsenyys hoidetaan ajan tasalle.

Liiton sääntöjen mukaan yli kuuden kuukauden ja työttömyyskassan sääntöjen mukaan yli kolmen kuukauden jäsenmaksurästi tai sääntöjen mukaisen jäsenmaksuvapauden (sairaus, opiskelu, äitiysloma, hoitovapaa, armeija, siviilipalvelu tai Kelan työttömyyspäiväraha tms.) ilmoittamatta jättäminen johtaa jäsenyydestä erottamiseen.

Jäsenmaksutiedot verottajalle

Liitto toimittaa verottajalle vuosittain tiedot maksamistasi jäsenmaksuista. Jäsenmaksut ovat verotuksessa vähennyskelpoisia.