Työsuojelu

Työsuojelun tavoitteena on terveellinen, turvallinen, kehittävä ja viihtyisä työympäristö.

Työntekijöiden jaksaminen edellyttää, että fyysinen ja henkinen kuormitus on sopiva. Keskeisiä tekijöitä ovat hyvä työskentelyilmapiiri, kone- ja laiteturvallisuudesta ja ergonomiasta huolehtiminen sekä työsuojelulainsäädännön noudattaminen.

Työntekijöiden edustajana työsuojeluasioissa toimii työsuojeluvaltuutettu. Työsuojeluvalvontalain mukaan työpaikoille, joissa työskentelee vähintään kymmenen työntekijää, on valittava työsuojeluvaltuutettu.

Työpaikoille, joissa työskentelee vähintään 20 työntekijää, on valittava työsuojelutoimikunta tai muu vastaava yhteistoimintaelin. Työsuojeluasiamiehiä valitaan riittävästi ottaen huomioon työpaikan koko ja toimiala.

Työntekijällä on oikeus saada työterveyshuollon palveluja työnantajan tekemän työterveyshuoltosopimuksen mukaisesti. Työterveyshuollon tehtävänä on ehkäistä ennalta työstä johtuvia haittoja ja toimia asiantuntijana työympäristön kehittämisessä sekä antaa työntekijöille neuvoja terveistä elintavoista.