Viheralan työehtosopimus

Viheralan työehtosopimuksen määräyksiä noudatetaan kaikkien Maaseudun Työnantajaliiton viheralalla toimivien jäsenyritysten ja näiden palveluksessa olevien työntekijöiden välisissä työsuhteissa.

Koko työehtosopimus löytyy linkin takaa siten, että liiton jäsenet saavat sovellusohjeet ja muuta tietoa jäsenalueelle kirjautumalla.

Työehtosopimuksen tulkintaohjeita antaa maatalousalojen työehtosihteeri Jari Sirviö, 0400 361925, jari.sirvio(a)puuliitto.fi.

Viher-tes-2014-2017-paino (pdf) (394.9 KB)

Palkat 2015-2017

Kilpailukykysopimuksen muutokset alkaen 1.2.2017

Itsenäisyyspäivän palkka

Maaseutuelinkeinoissa sekä puutarha-, viher-, ja turkistuotantoaloilla itsenäisyyspäivän palkka maksetaan keskituntiansion mukaan edellyttäen, että itsenäisyyspäivä muutoin olisi ollut työntekijän työpäivä. Palkan saamisen edellytyksenä on, että työntekijä on ollut työnantajan työssä yhtäjaksoisesti vähintään kuusi työpäivää ennen itsenäisyyspäivää.

Itsenäisyyspäivänä työssä olevalle työntekijälle maksetaan palkka kuten sunnuntaityöstä.

Arkipyhäkorvaukset

Arkipyhältä, joka on muu arkipäivä kuin lauantai, maksetaan työntekijälle säännöllistä työaikaa vastaavalta ajalta keskituntiansion mukaan laskettu arkipyhäkorvaus.

Sopimuksessa tarkoitettuja arkipyhiä ovat uudenvuodenpäivä, loppiainen, pitkäperjantai, toinen pääsiäispäivä, helatorstai, vapunpäivä sekä ensimmäinen ja toinen joulupäivä.

Arkipyhäkorvaus maksetaan työntekijälle, jonka työsuhde on yhtäjaksoisesti kestänyt vähintään kolme kuukautta ennen kyseistä arkipyhää ja edellyttäen, että työnantaja on arkipyhää edeltäneeltä ja sitä lähinnä seuranneelta työpäivältä työehtosopimuksen mukaan palkanmaksuvelvollinen.

Työntekijälle, joka on oikeutettu arkipyhäkorvaukseen ensimmäiseltä joulupäivältä, pitkäperjantailta ja toiselta pääsiäispäivältä, maksetaan kyseisenä arkipyhänä tehdystä työstä arkipyhäkorvauksen lisäksi palkka kuten sunnuntaityöstä. Muina arkipyhinä tehdystä työstä maksetaan palkka kuten sunnuntaityöstä.

Matkakustannusten korvaukset 2016

Viher- ja ympäristörakentaminen