Klikkaa ammattia ja tutustu sopimusalaan.

Sopimusalat

Puuliitto solmii 14 työehtosopimusta.

Mekaaninen metsäteollisuus

Mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan Metsäteollisuus ry:n jäsenyritysten sahojen, höyläämöjen, kyllästämöjen, vaneri-, puuelementti-, puutalo-, rakennuspuusepän-, laatikko-, puu- ja lastulevytehtaiden sekä näiden teollisuuksien yhteydessä toimivien kuitulevytehtaiden ynnä niiden sivutuote- ja huolto-osastojen ja näiden työntekijöiden välisiin työsuhteisiin. Mekaanisessa metsäteollisuudessa työskentelee noin 11 000 työntekijää.

Puusepänteollisuus

Puusepänteollisuuden työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan Puusepänteollisuus ry:n puusepänteollisuutta harjoittavien jäsenyritysten ja niiden työntekijöiden välisiin työsuhteisiin. Työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan myös puusepänteollisuuden yhteydessä toimivien huolto-osastojen työntekijöiden työsuhteisiin.

Mikäli jokin muutakin kuin puusepänteollisuutta harjoittava työnantaja on ainoastaan puusepänteollisuutta harjoittavien tehdaslaitosten tai osastojen osalta Puusepänteollisuus ry:n jäsen, sovelletaan sopimusta vain mainittuihin tehdaslaitoksen tai osaston työntekijöiden työsuhteisiin. Puusepänteollisuudessa työskentelee noin 10 000 työntekijää.

Veneteollisuus

Veneteollisuuden työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan Veneteollisuuden Työnantajat ry:een kuuluvien veneenrakennusalan jäsentoiminimien ja näiden kaikkien työntekijöiden välisissä työsuhteissa. Alalla työskentelee noin 800 työntekijää.

Harja- ja sivellinalat

Harja- ja sivellinalojen työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan Työnantajien Yleiseen Ryhmään kuuluvien harja- ja sivellinteollisuuden sekä niihin verrattavien alojen teollisuuslaitosten ja niiden apuosastojen sekä näiden työntekijöiden välisissä työsuhteissa. Alalla työskentelee alle 100 työntekijää.

Metsäala

Metsäalan työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan Maaseudun Työnantajaliiton, Metsäteollisuus ry:n, Yksityismetsätalouden Työnantajien jäsenten ja Metsähallituksen palveluksessa puutavaran valmistuksessa, metsänhoito- ja metsänparannustöissä, muissa metsätöissä, uittotöissä sekä näihin liittyvissä töissä työskentelevien työntekijöiden työsuhteisiin. Metsäalalla työskentelee noin 3 500 työntekijää.

Metsäkoneala

Metsäkonealan työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan Koneyrittäjien liiton ja sen jäsenyhdistysten, jäsenyritysten ja näiden työntekijöiden välisiin työsuhteisiin metsäkonealan töissä, joita ovat:
Koneellisesti suoritettavat puiden kaato, puutavaran valmistus ja käsittely muualla kuin teollisuuslaitosten yhteydessä, puutavaran ja hakkeen kuljetus, puutavaran purkaus ja kuormaus teollisuuslaitoksissa, varastoilla tai satamissa, metsäojien kaivuu ja kunnossapito, metsäteiden rakentaminen ja kunnossapito, metsänviljely ja maan muokkaus sekä kasvinsuojelu- ja torjunta-aineiden sekä lannoitteiden levitys, energiapuun korjuu ja puuenergian talteenotto sekä haketus ja edellämainituissa töissä käytettävän kaluston asennus-, huolto- ja korjaustyöt sekä edellä mainitun kaluston siirtokuljetukset.

Metsäkonealalla työskentelee noin 4 000 työntekijää.

Taimitarha-ala

Taimitarha-alan työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan Yksityismetsätalouden Työnantajien jäsenten palveluksessa taimitarhatöitä tekevien työntekijöiden työsuhteisiin.

Taimitarhatöihin kuuluviksi katsotaan myös taimitarha-alan tuotantotoimintaan liittyvät muut työt, kuten karistamotyöt, kävyn keräys pystypuista, siemenviljelystyöt ja metsänjalostustyöt. Taimitarha-alan työt ovat pääosin kausiluonteisia töitä, joissa kesäkuukausina työskentelee parhaimmillaan noin 500 työntekijää ja ympärivuotisesti noin 150 työntekijää.

Turvetuotantoala

Turvetuotantoalan työehtosopimuksen säännöksiä sovelletaan Koneyrittäjien liiton ja sen jäsenyhdistysten jäsenyritysten turvetuotantotöissä toimivien työntekijöiden työsuhteisiin.

Turvetuotantoalan työt ovat pääosin kausiluonteisia töitä, joissa työskentelee kesäkuukausina parhaimmillaan noin 500 työntekijää ja ympärivuotisesti alle 100 työntekijää.

Bioteollisuus

Bioteollisuuden työehtosopimuksen säännöksiä sovelletaan työnantajan ja työntekijän välisiin työsuhteisiin luontoperäistä energiaraaka-ainetta ja kasvualustaa jalostavassa teollisuudessa.

Bioenergiateollisuuden palveluyritykset

Bioenergiateollisuuden palveluyritysten työehtosopimuksen säännöksiä sovelletaan työnantajan ja työntekijän välisiin työsuhteisiin bioenergiateollisuuden palveluyrityksissä. Sopimus sisältää myös turve- ja pellettiteollisuuden. Alan työehtosopimuksen piirissä ei ole tällä hetkellä työntekijöitä.

Maaseutuelinkeinot

Maaseutuelinkeinojen työehtosopimuksen määräyksiä noudatetaan kaikkien Maaseudun Työnantajaliittoon kuuluvien maaseutuelinkeinoja harjoittavien jäsenyritysten ja näiden palveluksessa olevien työntekijöiden työsuhteisiin.

Maaseutuelinkeinoja tässä työehtosopimuksessa ovat maatalous mukaan lukien:

• tilalla pääosin tuotettujen tuotteiden jatkojalostus,
  • kauppakunnostus ja myynti osana maatilataloutta, tai sen yhteydessä yhtiöitettynä vihannes- ja muut alkutuotepakkaamot, joissa kauppakunnostetaan ja varastoidaan omistajayritysten tuotteita,
  • vihannesten, marjojen ja erikoiskasvien avomaaviljely maatilalla,
  • maatilatalouden lomitustoiminta,
  • jalostuskanalat ja siipikarjankasvattamot,
  • mehiläistarhat,
  • kalankasvattamot ja kalanviljelylaitokset,
  • ratsastustallit, ratsastuskoulut ja harrastetallit, ravitallit,
  • kotieläintarhat ja kotieläinpuistot,
  • maataloudelliset tutkimuslaitokset (yksityiset),
  • maaseutumatkailu tilan liitännäiselinkeinona ja eläinhoitolat.

Alalla työskentelee noin 1000 työntekijää ja kausiluonteisesti huomattavasti enemmän.

Puutarha-ala

Puutarha-alan työehtosopimuksen määräyksiä noudatetaan kaikkien Maaseudun Työnantajaliiton puutarha-alalla toimivien jäsenyritysten ja näiden palveluksessa olevien työntekijöiden välisissä työsuhteissa.

Sopimusta sovelletaan kukka-, viherkasvi-, vihannes-, taimi- ja sienituotantoa ja kukkien ja viherkasvien vuokrausta ja huoltoa harjoittavissa yrityksissä, kukkataloissa ja viherkeskuksissa, joissa kasvien hoito on merkittävä osa yrityksen toimintaa sekä puutarhatuotteiden tukku- ja vähittäismyynnissä.

Sopimuksen piiriin kuuluvat yrityksen kaikki työntekijät, paitsi ne työnjohtajat, jotka voivat päättää työntekijöitä koskevista työsuhteen ehdoista. Puutarha-alalla työskentelee noin 2 000 työntekijää. Työt ovat osittain kausiluonteisia.

Viherala

Viheralan työehtosopimuksen määräyksiä noudatetaan kaikkien Maaseudun Työnantajaliiton viheralalla toimivien jäsenyritysten ja näiden palveluksessa olevien työntekijöiden välisissä työsuhteissa.

Sopimusta sovelletaan viheralueiden rakennustöissä, viher- ja ulkoilualueiden hoidossa, viheralan yritysten muissa töissä sekä viheralan yrityksen välittömässä yhteydessä toimivassa puutarhamyymälässä. Alalla työskentelee noin 200 työntekijää ja kausiluonteisesti huomattavasti enemmän.

Turkistuotantoala

Turkistuotantoalan työehtosopimuksen määräyksiä noudatetaan kaikkien Maaseudun Työnantajaliiton turkistarhausalalla toimivien jäsenyritysten ja näiden palveluksessa olevien työntekijöiden välisissä työsuhteissa.

Turkistuotantoala käsittää työt turkistarhoilla, rehukeskuksissa ja niiden keskusvarastoissa, nahkontakeskuksissa sekä destruktiolaitoksissa. Alalla työskentelee noin 200 työntekijää.