Kansainvälinen edunvalvonta

Liiton jäsenten työllisyys ja työ- ja palkkaehdot riippuvat monin eri tavoin kansainvälisestä toimintaympäristöstä. Kansainvälisestä vaikuttavuustyöstä onkin tullut keskeinen osa liiton edunvalvontaa.

Kansainvälisen sääntelyn merkitys on lisääntynyt, eikä vaikuttaminen Suomen politiikkaan ja lainvalmistelutyöhön ole nykytilanteessa enää riittävää, kun yhä suurempi osa Suomessa sovellettavasta sääntelystä perustuu Euroopan Unionin lainsäädäntöön ja kansainvälisiin sopimuksiin. Liitto pyrkii vaikuttamaan sääntelyyn jo sen valmisteluvaiheessa. EU-tasolla vaikuttaminen tapahtuu suurelta osin Euroopan rakennus‐ ja puutyöntekijöiden federaation kautta (European Federation of Building and Woodworkers, EFBWW). Myös muiden sidosryhmien, kuten Metsäteollisuus ry:n kanssa tehdään yhteistyötä EU-tason edunvalvonnassa. EU:n ulkopuolisessa vaikuttamisessa vaikuttavuustyö tapahtuu pääasiallisesti Rakennus‐ ja puutyöntekijöiden internationaalissa (Building and Woodworkers’ International, BWI).

EU:n sisämarkkinat edunvalvonnan keskipisteessä

Liitto kannattaa EU:n integraation syventämistä siten, että koko unionin alueelle saataisiin mahdollisimman pitkälti harmonisoidut korkeatasoiset työelämän normit. Samanaikaisesti sisämarkkinoiden toimintaa on entisestään tehostettava ja poistettava kaupan esteitä maiden välillä. Aidosti kilpailluilla markkinoilla yritysten tulee kilpailussa pärjätäkseen ottaa jatkuvasti käyttöön tuottavuutta parantavia uusia tekniikoita ja toimintamalleja ja kehitettävä kokonaan uusiakin tuotteita. Kun tuottavuus paranee investointien ja innovaatioiden avulla, vahvistuu myös yritysten palkanmaksuvara ja työ muuttuu mielekkäämmäksi kun esim. yksinkertaisia työvaiheita automatisoidaan. Sisämarkkinoiden kehittäminen on kuitenkin ay-liikkeen näkökulmasta jatkuvasti ehdollista sille, että kilpailu työ- ja palkkaehdoilla ei lisäänny samanaikaisesti. Epäterve kilpailu voidaan estää vain päättämällä työelämän säännöistä yhteisesti EU:n päätöksenteon ja ammattiliittojen yhteistyön kautta. Muutoin tuotanto voi vapailla markkinoilla siirtyä sinne missä työ- ja palkkaehdot ovat heikoimmat.

Puuliiton kannalta keskeistä on tehostaa sisämarkkinoiden toimintaa rakentamisessa. Suurin osa suomalaisesta puutavarasta päätyy tavalla tai toisella rakentamiseen, ja merkittäviltä osin nimenomaan EU-markkinoille. Länsi-Euroopassa puuta käytetään edelleen henkeä kohden murto-osa Pohjoismaiden tasoon verrattuna, joten puutuotteiden viennin kasvun kautta Suomeen voitaisiin saada tuhansia uusia työpaikkoja. Puurakentamisen lisääminen paitsi Suomessa myös muissa EU-maissa olisi perusteltua Ilmastonmuutoksen hillinnän kannalta, sillä puutuotteet sitovat hiilidioksidia koko elinkaarensa ajan ja muita hiili-intensiivisempiä materiaaleja kuten sementtiä korvatessa vältetään huomattavat hiilidioksidipäästöt. Liitto työskentelee vahvasti sen puolesta, että puun ilmastohyödyt tunnustettaisiin kansainvälisesti ja puurakentamisen kilpailukykyä vahvistettaisiin tällä perusteella mm. EU-lainsäädäntömuutoksin.

EU:n sisämarkkinat ovat Puuliiton kannalta merkitykselliset myös sen vuoksi, että suomalaiset puutuotealan konsernit UPM Kymmene, Stora Enso ja Finnforest ovat viime vuosikymmeninä tehneet mittavia investointeja ulkomaiseen tuotantokapasiteettiin nimenomaan EU-maissa. Konserneilla on ulkomailla yhteensä noin 30 puutuotealan tuotantolaitosta, jotka muutamia Venäjällä sijaitsevia yksikköjä lukuun ottamatta sijaitsevat kaikki EU:n alueella. Liitto seuraa tuotantokapasiteetin muutoksia eri maiden tehtaiden välillä ja pyrkii estämään niiden välillä tapahtuvaa epätervettä kilpailua.

Sisämarkkinoilla työntekijöillä on vapaasti oikeus liikkua maasta toiseen työn perässä. Työvoiman rajat ylittävä liikkuvuus ei Puuliiton piirissä vielä ole yhtä merkittävä kysymys kuin kansainvälistyminen hyödyke‐ ja pääomamarkkinoilla. Liitolla on ulkomaalaisia jäseniä noin 600, eli alle kaksi prosenttia koko jäsenmäärästä. Näistä suurin osa on kotoisin joko Virosta tai Venäjältä. Ulkomaalaisten jäsenten ja järjestäytymättömien ulkomaalaisten työntekijöiden määrä liiton sopimusaloilla on kuitenkin ollut nousussa viime vuosina, etenkin puutarha-alalla. Ulkomaiset työntekijät ovat tulevaisuuden voimavara liitolle, ja heidän järjestämisensä liiton piiriin on keskeinen tavoite. Toisaalta liitto valvoo että ulkomaalaisen työvoiman lisääntyvä käyttö ei johda sopimusalojensa työ- ja palkkaehtojen polkemiseen.

EU:n ulkopuolisia epäterveitä kilpailuetuja vastaan

Myös EU:n ulkopuolisilla mailla on paljon merkitystä Puuliiton jäsenten työllisyyden ja työ- ja palkkaehtojen kannalta, sillä kansainväliset puutuotemarkkinat ovat merikuljetusten edullisuudesta johtuen hyvin globaalit. Yhtäältä Suomessa tuotettuja tuotteita viedään paljon paitsi Eurooppaan myös esim. Lähi-Itään ja Japaniin. Toisaalta samoille markkinoille, joihin myydään tuotteita Suomessa sijaitsevilta tehtailta, myydään paljon kilpailevia tuotteita etenkin Venäjältä, Brasiliasta ja Kiinasta. Näissä maissa palkat ovat paljon suomalaisia vastaavia alhaisemmat ja työn intensiteetti on tyypillisesti huomattavasti suurempi. Lisäksi tehtaat saavat usein puuraaka-aineensa edullisesti laittomista hakkuista. Nämä epäterveet kilpailuedut ovat osaltaan johtaneet esim. siihen, että kun Suomessa on vähennetty vanerin tuotantoa viime vuosina, on samanaikaisesti Kiinasta tullut suurin vanerin viejä maailmassa, myös suomalaistehtaiden vientimarkkinoilla. Kilpailu työ- ja palkkaehdoilla ja ympäristön kustannuksella ei pitkällä tähtäimellä ole sen enempää kiinalaisen kuin suomalaisenkaan työntekijän etujen mukaista.

Liitto pyrkii rajoittamaan epäterveitä kilpailuetuja vaikuttamalla EU:n kauppapolitiikkaan. Esim. laittomasti hakatusta puutavarasta valmistettujen tuotteiden pääsy EU-markkinoille on estettävä. Näin vähennetään paitsi epäterveitä kilpailuetuja, myös edistetään kolmansien maiden siirtymistä kestävään metsätalouteen. Lisäksi liitto pyrkii projekteissaan BWI:n ja Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskuksen SASK:n kanssa vahvistamaan kehitysmaiden ja kehittyvien talouksien ammattiliittoja ja niiden toimintaa kestävän metsätalouden edistämisessä.